Om jag fick vara Frodo för en dag.

Varför vill man vara som personen i huvudrollen på filmer? Ärligt alltså när jag kollar film så blir jag helt besatt, men endast för en liten stund.

Som förra året, då kollade jag på en av mina absoluta favorit filmer, American History X . Efter att jag hade sett den flera gånger så vart jag helt besatt och skulle också bli en stor stark nazist man. Men sen kom jag på att livet inte var så enkelt. Jag skulle först och främst aldrig vilja vara kille och nazist det känns inte riktigt som min grej. Nej, det är absolut inte jag!


Men okej, musikalen Mamma Mia då? Hela världen vart Abba freaks och alla ville leva i en musikal. Och självklart vart även jag drabbad av den nya sjukdomen. Ja jag är helt galen i Abba, det är sjukt. Men det är inte bara jag utan även min morsa. Okej visst hon levde på "Abba tiden" och har gillat dem sen hon såg dem i Melodifestivalen 1970 something, men liksom nu är hon totalt hjärntvättad av det. Och mina bröder är även dem Abba freaks. 8 år och önskade sig Abba singstar i julklapp, hur vanligt är det egentligen? Och ni kan ju fatta hur hjärntvättad hela min familj är om alla fyra sitter vid matbordet och sjunger Abba låtar mellan tuggorna.


 Men vad är det i oss som får oss att bli helt galna i filmer? Jag har i alla fall ingen aning, det enda jag vet säkert är att det är sjukt. Liksom vem vill bli gravid efter att ha sett filmen Juno eller bli svart och knarklangare efter att ha sett Get rich or die trying?

Är det bara jag eller finns det fler därute? Nej det måste finnas fler, jag vet att jag sticker ut rätt så mycket med tanke på att jag är rätt så öppen med mina funderingar och allt jag gör, men så knäpp kan jag väll inte vara?


Men sen så finns det personer i filmer som man absolut aldrig skulle vilja vara.

Ta t.ex. Leonardo DiCaprio's roll i Titanic. Vem vill vara en fattig ung man som kärar ner sig i någon man inte kan få för att sedan flyta runt I vattnet som en fryst fiskpinne?

Eller kanske flickan i The Ring. Liksom fatta att vara som hon? Och hon ska bara vara glad att det inte fanns så många upplagor av hennes lilla påhittiga film. Fatta om den hade hamnat på sidor som Pirate Bay och folk började ladda ner filmen. Snacka om att hon skulle behöva ha en egen Jas Gripen som kunde ta henne runt hela världen hela tiden varje dag. Fast det som nog skulle oroa mig mest om jag var hon, det skulle nog vara alla telefonräkningar.


Ja det finns ju helt klart huvudroller som man lätt skulle vilja vara som person och så finns det ju dem man absolut aldrig ens skulle vilja vara, inte ens hur mycket man fick betalt för att vara så på riktigt. Så det kanske egentligen är bäst att vara sig själv.


Fast tänk om någon skulle göra en film om mitt liv. Det skulle vara en väldigt patetisk film med en lång handling om ingenting alls. Liksom vad har hänt mig som är så himla speciellt? Men tänk tanken i alla fall. Tänk om de gjorde en film om dig och sen vart alla helt galna och ville leva precis som dig. Det skulle vara helt knäppt. Så det kanske är bättre att vilja vara som någon påhittad person i alla fall.

Och ibland måste man väll få komma bort från sitt egna liv och låtsas att man är som Captain Jack Sparrow eller Askungen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0